Οι αδερφοί Νταρντέν επιμένουν ρεαλιστικά και ανθρωποκεντρικά. Πιστοί στο ύφος που καθιέρωσαν και τους καθιέρωσε, περιγράφουν τη σύγχρονη κεντροευρωπαϊκή πραγματικότητα μέσα από την ιστορία ακόμη ενός νεαρού σε ηλικία ήρωα (και τέταρτης στη σειρά γυναίκας ), ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά ηθικών διλημμάτων άμεσα συνδεδεμένων με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση που τον περιβάλλει. Η αντίδρασή του είναι μια διαφορετικής κάθε φορά τάξης, έντασης και αποτελέσματος πορεία συνειδητοποίησης, από την οποία απουσιάζει το παραμικρό ίχνος πολιτικού διδακτισμού και συναισθηματικού εκβιασμού. Τέτοια ακριβώς είναι η περίπτωση της Ζενί, μιας όμορφης γιατρού η οποία δουλεύει ως δημόσια λειτουργός, σε ένα συνοικιακό ιατρείο του ΕΣΥ σε μια βιομηχανική πόλη του Βελγίου, την Λιέγη, και που ένα τυχαίο γεγονός θα της αλλάξει τη ζωή . Ένα βράδυ, μετά το πέρας του ωραρίου και στο τέλος μιας κουραστικής ημέρας, αποφασίζει να μην απαντήσει σε κάποιον που χτυπά το κουδούνι του ιατρείου της. Το επόμενο πρωί όμως μαθαίνει από την αστυνομία ότι αυτός που χτύπησε την πόρτα δεν ήταν κάποιος ασθενής, αλλά μια νεαρή Αφρικανή γυναίκα, προφανώς μετανάστρια, σε κατάσταση υστερίας, η οποία βρέθηκε νεκρή στην όχθη του ποταμού Μεύση απέναντι από το ιατρείο όπου εργαζόταν η Ζενί (Τη Ζενί υποδύεται πολύ ωραία η Αντέλ Ενέλ). Πρόκειται για το «άγνωστο κορίτσι» που έδωσε τον τίτλο της ταινίας. Η πρωταγωνίστρια , συντετριμμένη από το βάρος της ενοχής αναγκάζεται να ξεκινήσει μια προσωπική έρευνα για την ταυτότητα και τα αίτια του θανάτου της νεκρής ώστε να ειδοποιήσει τους συγγενείς της. Παιδί μιας Ευρώπης η οποία παλεύει με τη συνείδησή της για το τι είναι σωστό, λάθος, δίκαιο, άδικο και κατά πόσον η ίδια είναι συνυπεύθυνη για τα εγκλήματα που συντελούνται γύρω της, η Ζενί αφοσιώνεται σε έναν αγώνα μνήμης (η γυναίκα δεν μπορεί να παραμείνει άγνωστη, πρέπει να θαφτεί με τ’ όνομά της ) και γνώσης (το τι της συνέβη κρύβει πίσω του μια πραγματικότητα αόρατη για τους ευυπόληπτους πολίτες ). Έναν αγώνα με αντιπάλους μια αδιάφορη αστυνομία και τα κλειστά στόματα ντόπιων και ξένων μεταναστών. Οι Νταρντέν μας τη συστήνουν εν δράσει, μέσα από τις πράξεις της –και όχι μέσα από προσχηματικές αναφορές στο παρελθόν της–, που αλλάζουν ταυτόχρονα και την ίδια. Υιοθετώντας τον ρόλο του ντετέκτιβ, η διαδρομή της στο μαλακό υπογάστριο μιας πόλης γεμάτης μυστικά και ψέματα (ποτέ μεγαλοποιημένα ή μελοδραματικά ) παίρνει τη μορφή ψυχολογικού θρίλερ, με την Ζενί, η οποία ως επαγγελματίας αναζητεί την αιτία «δυσλειτουργίας» ενός ανθρώπινου οργανισμού, να γίνεται τώρα ερευνητής των παθογενειών ενός ολόκληρου πολιτικοκοινωνικού συστήματος. «Αν θέλεις να είσαι καλός γιατρός πρέπει να είσαι πιο δυνατός από τα συναισθήματά σου» είναι η συμβουλή της Ζενί στον μαθητευόμενο βοηθό της όταν εκείνος στο θέαμα ενός μικρού αγοριού που παθαίνει κρίση επιληψίας, παραλύει. Για αυτό και η ίδια δεν κλαίει μπροστά μας, αλλά επιστρατεύοντας όλα τα δυνατά της χαρακτηριστικά και απορρίπτοντας μια χρυσή επαγγελματική καριέρα προσηλώνεται στον σκοπό της να βρει ένα όνομα. Τα συναισθήματα μετατρέπονται σε πράξεις λιτές, ουσιαστικές ανθρώπινες, παναθρώπινες, τραγικές, όπως η φροντίδα του τραύματος ενός μετανάστη χωρίς χαρτιά. Μεγάλα θέματα θίγει η ταινία, όπως η ευθύνη και το ηθικό χρέος λειτουργώντας ταυτόχρονα αλληγορικά για αυτούς που δεν τους ανοίγει η κοινωνία την πόρτα της, τους μετανάστες και τους κατατρεγμένους. Η Γκρέτε Σάμσα, της Μεταμόρφωσης του Φράντς Κάφκα, ως αντι-Αντιγόνη της σύγχρονης εποχής ανακουφίζεται όταν ο αδερφός της που έχει μετατραπεί σε τεράστιο μαμούνι «ψοφάει». Η Ζενί δεν θέλει δεν θέλει να μείνει χωρίς όνομα το πτώμα μιας «άγνωστης κοπέλλας». Σε μια εποχή που οι άνθρωποι, όπως έλεγε ένας στοχαστής, δεν πεθαίνουν αλλά «ψοφάνε»…
Καλογραμμένο, μεστό κοινωνικό σινεμά ιδεών και χαρακτήρων από τους πάντα φερέγγυους Νταρντέν, οι οποίοι εδώ επαναλαμβάνουν με στιλάτη αξιοπρέπεια τον εαυτό τους. Λιγότερο ευρηματικοί από άλλες φορές, αλλά εξίσου τίμιοι, ευαίσθητοι και συγκινητικοί, αναζητούν την ελπίδα σε έναν συννεφιασμένο, βαρύθυμο κόσμο που φοβάται , κλείνει τις πόρτες του, και αρνείται να συνδιαλεχθεί με το άγνωστο.
Το Άγνωστο Κορίτσι / La Fille Inconnue / The Unknown Girl
Σκηνοθεσία - Σενάριο: Ζαν Πιέρ Νταρντέν και Λικ Νταρντέν
Πρωταγωνιστούν: Αντέλ Χενέλ, Ολιβιέ Μπονό, Τζέρεμι Ρένερ, Λούκα Μινέλι, Κριστέλ Κορνίλ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Φαμπρίτζιο Ροντζιόνε
Χώρα: Βέλγιο, Γαλλία
Έτος: 2016
Διάρκεια: 113 λεπτά
0 comments:
Post a Comment